گاه نگاری های ایام
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
۱۲
«ایرانشهری» سلطنت نیست
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷
​مصلوبان تیرهای توهم
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
صادق حقیقت: سه گفتمان میرباقری، داوری اردکانی و اردتدوکس های روسی متحد شده اند!
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
لباس روحانیت را درآوردم، ایزتسو را آوردم ایران
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
نیکفر و جای خالی‌ نهاد اندیشی‌ در آرای شریعتی‌
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
دکتر محمد حسین ملایری
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
دکتر محمد حسین ملایری
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹
ایران جهانی ، جهان ایرانی
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹
نيچه ايران‌مآب است؟چرا؟
سه شنبه ۱ تير ۱۳۸۹
نقد تند پایا بر دیدگاه                                                  سید منیر الدین حسینی و دیگران در باره علم دینی
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹
مسافری از هند و بد بیاری تازه هایدگر در ایران
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۹
نقد تند دکتر پرویز ضیاء شهابی بر ترجمه سیاوش جمادی از هستی و  زمان هایدگر
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸
اظهار نظر شگفت انگیز اتو پگلر : هگل حرف های خود را در ادبیات مولانا پیدا کرد
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸
وقتی خرمگس از ترجمه ی فارسی آثار سقراط می گریزد!
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸
جهان به سوي دين مي رود يا از آن مي گريزد ؟
شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸
آيا فلسفه پايان يافته است ؟ ديناني بر مي آشوبد!
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۸
كمبريج كه تاريخ علم مي نوشت و نشر مركز كه منتشر مي كرد!
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷
فارسي در آينه مكتب آمريكايي: آيا زبان ما، زبان يك «ملت خيالي» است؟
يکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷
مناظره تند یک زیست شناس ملحد و یک مسیحی متخصص ژنتیک
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷
تفاهم معنوی شرق و غرب و حوادث یازده سپتامبر
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷
۱۲