فلسفه تحلیلی (آنگلوساکسون)
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
۱۲
1- معناي چهارگانه فلسفه علم ( از منظر سنت تحليلي )
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۸
2- سنت هاي فلسفه علم كدامند؟
جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۸
3-  علی پایا از حملات به سنت تحلیلی می گوید
پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۸
4- نگاهي به معناي فلسفه علم ( از ديدگاه سنت تحليلي )
چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۸
5- علم چیست؟ (ديدگاه سنت تحليلي )
سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۸
6- فلسفه علم چیست؟ (ديدگاه سنت تحليلي )
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۸
7- همه چیز درباره اصطلاحات نظری در علم
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۸
8- تصویر جهان در فیزیک دیروز امروز به زبان ساده (روایت دکتر ناصری)
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۸۸
9- فرق فیزیک و فلسفه در چیست؟ (ديدگاه سنت تحليلي )
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۸
10-  نسبت فيزيك امروز و فلسفه از زبان سر جيمز جينز
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۸
11- سنت تحليلي : فلسفه علم ارسطویی
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۸
12-سنت تحليلي : فلسفه علم فیثاغوری و افلاطونی
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۸
13-ديدگاه سنت تحليلي : تکمیل روش ارسطو در قرون وسطی
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۸
14- ديدگاه سنت تحليلي : ظهور گالیله، حمله به فلسفه ي علم ارسطویی و بازگشت به افلاطون و فيثاغورث
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۸
15-ديدگاه سنت تحليلي : ظهور فرانسیس بیکن و حمله به فلسفه علم ارسطویی
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۸۸
16- ديدگاه سنت تحليلي : ظهور دکارت، حمله و واژگون سازی نظریه ي فرانسیس بیکن درباره ي شیوه تحقیق علمی
پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۸
17-ديدگاه سنت تحليلي: ظهور نيوتن ، فلسفه ي علم تازه و حمله به دكارت و دكارتيان ( باز هم طنيني افلاطوني! )
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۸
18- استدلال علمی یعنی چه؟ (آشنایی با استنتاج استقرایی و استنتاج به قصد بهترین تبیین)
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۸
19- تبیین علمی یعنی چه؟ (ديدگاه سنت تحليلي)
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۸
20- سنت تحليلي: استقرا گرایی میل و دیدگاه مخالف هیول
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۸
۱۲