فلسفه ايرانيان
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
1- حكايت‌ ورود فلسفه‌ي‌ جديد به‌ ايران‌ (روايت‌ دكتر داوري‌ اردكاني‌)
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵
2- آشنايي‌ ايرانيان‌ با فلسفه‌هاي‌ جديد غرب‌ (روايت‌ دكتر كريم‌ مجتهدي‌)
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵
3- مبلغان‌ مسيحي‌ و متكلمان‌ شيعي‌ در عصر جديد
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۸۵
5- عباس‌ ميرزا و مسئله‌ تجدّد
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵
6- نخستين‌ ترجمه‌ فارسي‌ «گفتار در روش‌» دكارت‌
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵
7- بديع‌الملك‌ ميرزا و ميرزا علي‌اكبر مدرس‌ حكمي‌ يزدي‌
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵
8- نقش‌ و جايگاه‌ كتاب‌ بدايع‌الحكم‌ ملاعلي‌ زنوزي‌
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵
9- آغاز گرايشهاي‌ تجددخواهي‌ فلسفي‌ و سياسي‌ در جهان‌ اسلام‌ و ايران‌
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵
10- نظر اجمالي‌ به‌ سير فلسفه‌ در عالم‌ اسلامي‌ و در ايران‌ (روايت‌ دكتر داوري‌)
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵
1- ماني و مانويان در يك نگاه
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵
1- بشر پيش‌ از تاريخ‌ (روايت‌ چارلز رابينسون‌)
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵
2- ايران‌ پيش‌ از تاريخ‌ (روايت‌ استاد عبدالعظيم‌ رضايي‌)
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵
3- مادها
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵
4- تمدن‌ پارس‌
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵
5- تمدن‌ پارس‌ به‌ روايت‌ ويل‌ دورانت‌
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵
6- ظهور زرتشت‌ به‌ روايت‌ ويل‌ دورانت
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵
7- علم‌ و هنر پارسيان‌ به‌ روايت‌ ويل‌ دورانت‌
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵
8- چگونه‌ تمدن‌ پارس‌، مُرد؟ (روايت‌ ويل‌ دورانت‌)
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵
9- انحطاط‌ هخامنشيان‌ (روايت‌ استاد زرين‌كوب‌)
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵
10- سلوكيان‌ (روايت‌ استاد زرين‌كوب‌)
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵