مکتب اشراق
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
1- آشنايي‌ با يك‌ مكتب‌ نوظهور
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵
2- بزرگان‌ مكتب‌ اشراق‌
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۵
3- شهاب‌ الدين‌ سهروردي‌ (به‌ روايت‌ علي‌اصغر حلبي‌)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵
4- كندوكاو در آراي‌ سهرودي‌
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۸۵
5- كتاب‌ شناسي‌ توصيفي‌ فلسفه‌ي‌ اشراق‌ (به‌ روايت‌ محسن‌ كديور)
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵
6- شيخ‌ اشراق‌ به‌ روايت‌ هانري‌ كربن‌
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵
7- نقد مجموعه‌ي‌ آثار فارسي‌ شيخ‌اشراق‌ به‌ روايت‌ دكتر داوري‌
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵
8- جايگاه‌ تمثيل‌ و رمز آييني‌ در آثار سهروردي‌
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵
9- هورخش‌ سهروردي‌ از ديدگاه‌ دكتر محمد معين‌
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵
10- ايرانيان‌ قديم‌ و افلاطون‌ از ديدگاه‌ سهروردي‌
شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵
11- حقيقت‌ و خطا از نظر سهروردي‌ و فيلسوفان‌ معاصر(از ديدگاه‌ استاد ابراهيمي‌ ديناني‌)
جمعه ۳ شهريور ۱۳۸۵
12- چالشهاي‌ سهروردي‌ و مشائيان‌
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵
13- ترتيب‌ عوالم‌ از ديدگاه‌ شيخ‌ مقتول‌ و جايگاه‌ مهم‌ عالم‌ مياني‌ (به‌ روايت‌ دكترسيدحسين‌ نصر)
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵
14- سهروردي‌ در داستان‌ «غربت‌ غرب‌» چه‌ مي‌گويد؟
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵
15- درك‌ زمان‌ در سنن‌ باطني‌ شرقي‌ و غربي‌ (با تأكيد بر شيخ‌اشراق‌)
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵
16- تأثير مكتب‌ اشراق‌ اسلامي‌ - ايراني‌ درآثاراسلامي‌ چيني‌ در سده‌ي‌ هفدهم‌
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵
17- سهروردي‌ و سياست‌ (از منظر دكتر حسين‌ ضيايي‌)
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵
18- آيا سهروردي‌، در جنبش‌ ضد عرب‌ شركت‌ داشت‌؟
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵
19- لذت‌ از ديدگاه‌ شيخ‌ اشراق‌
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵