الهیات دیالکتیکی
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
۱۲
1- شيخ‌ احمد احسايي‌ (به‌ روايت‌ عبداللّه‌ نعمه‌)
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵
2- شيخ‌ احمد احسايي‌ از نگاه‌ نشريه‌ حوزه‌
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵
3- چالش‌ احمد احسايي‌ و صدرالمتألهين‌ شيرازي‌ (روايت‌ استاد ديناني‌)
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵
4- تأثيرات‌ انديشه‌هاي‌ احسايي‌ بر سيد كاظم‌ رشتي‌ (به‌ روايت‌ دكتر ديناني‌)
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵
5- شيخيه‌ به‌ (روايت‌ نصرالله‌ صالحي‌)
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۸۵
6- شيخته‌ به‌ روايت‌ حميد حميد
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵
7- زندگي‌ و آراي‌ آيت‌ اللّه‌ سيد محمود طالقاني‌
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵
8- حكومت‌ كتاب‌ از ديدگاه‌ آيت‌ اللّه‌ طالقاني‌
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵
9- توحيد، تضاد، مالكيت‌ و حكومت‌ از ديدگاه‌ آيت‌ اللّه‌ طالقاني‌
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵
10- بخشهايي‌ از «پرتوي‌ از قرآن‌» اثر آيت‌ اللّه‌ طالقاني‌
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵
11- زندگي‌ و آراي‌ دكتر علي‌ شريعتي‌
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵
12- خاطرات‌ از دكتر شريعتي‌ (روايت‌ ژيلا موحد شريعت‌ پناهي‌)
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۸۵
13- شريعتي‌ از زبان‌ خودش‌
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵
14- روايت‌ آيت‌ الله‌ طالقاني‌ و دكتر شريعتمداري‌ از شريعتي‌
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵
15- زمينه‌هاي‌ فكري‌ فلسفي‌ زمانه‌ي‌ شريعتي‌
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵
16- عقل‌ نقاد ديني‌ از نظر شريعتي‌
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵
17- شريعتي‌ و فلسفه‌ (روايت‌ عبدالكريم‌ سروش‌)
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵
18- شريعتي‌ و فلسفه‌ي‌ تاريخ‌ (روايت‌ دكتر سروش‌)
شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵
19- خاطرات‌ سروش‌ از منازعات فكري دوران انقلاب
جمعه ۶ مرداد ۱۳۸۵
20- چند اثر از دكتر شريعتي‌
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵
۱۲