مکتب جاودان خرد
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
1- سابقه‌ي‌ تاريخي‌ مكتب‌ جاودان‌ خرد (سنت‌گرايي‌)
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵
2- مدّعيات‌ اصلي‌ مكتب‌ جاودان‌ خرد
شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵
3- جاودان‌ خرد يا حكمت‌ خالده‌ چيست‌؟
جمعه ۷ مهر ۱۳۸۵
4- فرق‌ ميان‌ عقل‌ كلّي‌ و عقل‌ جزئي‌ از ديد مكتب‌ جاودان‌ خرد
پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵
5- مكتب‌ جاودان‌ خرد و نقد علم‌ جديد
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵
6- مكتب‌ جاودان‌ خرد و كثرت‌گرايي‌ ديني‌
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵
7- ويژگيهاي‌ عرفان‌ حقيقي‌ در برابر رازآموزيهاي‌ دروغين‌ از نظر سنت‌گرايان‌
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵
8- شكل‌گيري‌ مكتب‌ جاودان‌ خرد در ايران‌
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵
9- سيد حسين‌ نصر
شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵
10- مقاله انگلیسی: معنا و مفهوم فلسفه از دیدگاه سید حسین نصر
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵
11- مقاله انگلیسی؛ نصر از دیدگاه ابراهیم کالین
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵
12- فريتيوف‌ شووان‌
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۵
13- آشنايي‌ با ديگر چهره‌هاي‌ سرشناس‌ مكتب‌ جاودان‌ خرد
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵
14- مصاحبه‌ با دكتر اعواني‌ درباره‌ مكتب‌ جاودان‌ خرد
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵
15- ديدگاه‌ شهرام‌ پازوكي‌ در مورد مكتب‌ جاودان‌ خرد
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵
16- كتاب‌ و حكمت‌ در قرآن‌ به‌ مثابه‌ پوست‌ و مغز
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۸۵
17- پوست‌ و مغز (نوشتاري‌ از رنه‌گنون‌)
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵