بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶

تحلیل محتوای کتابهای فلسفه و منطق سوم متوسطه و فلسفه پیش دانشگاهی براساس روش فعال

زهرا نیروزی
پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه الزهرا (س) - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . 1388 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم تربیتی استاد راهنما: پروین احمدی | استاد مشاور: عزت خادمی | دانشجو: زهرا نیروزی
تحلیل محتوای کتابهای فلسفه و منطق سوم متوسطه و فلسفه پیش دانشگاهی براساس روش فعال
چکیده یکی از اهداف و نیاز های مبرم نظام آموزش و پرورش هر کشوری ، برنامه ریزی ، تدوین و به روز کردن کتابهای درسی می باشد.کتاب های درسی یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی محسوب می شود . درس منطق و فلسفه از جمله دروسی هستند که در پرورش تفکر و عقلانیت در فراگیر از جایگاه خاصی بر خوردارند . هدف این پژوهش بررسی محتوای کتابهای درسی منطق و فلسفه سوم متوسطه‌وفلسفه پیش دانشگاهی، به روش فعال رومی و بر اساس طبقه بندی شناختی بلوم و همکاران ،و همچنین اهداف آموزش و پرورش سوم متوسطه و پیش دانشگاهی در راهنمای برنامه درسی می‌باشد. روش این تحقیق توصیفی است. واز تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است.یافته های پژوهش بدین قرار است: هدفهای رفتاری دروس مورد مطالعه، تنها در سطوح دانش، درک و فهم وکاربرد قرار دارند و به سطوح بالای هدف های آموزشی از جمله تجزیه و تحلیل ،ترکیب و ارزشیابی توجه شایسته‌ای نشده است. طبق روش فعال رومی محتوا کتاب های فلسفه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی(متن) به صورت غیر فعال وکتاب منطق سوم متوسطه (پرسشها ) به‌صورت فعال ارائه گردیده است. از نظر مطابقت با هدفهای آموزش و پرورش متوسطه ،کتابهای فلسفه سوم متوسطه وپیش دانشگاهی، با اهداف مورد نظر ،مطابقت و همخوانی کمتری دارند. کلید واژه ها : تحلیل محتوا، روش فعال ، طبقه بندی بلوم، فلسفه و منطق دوره متوسطه و پیش دانشگاهی ، روش ویلیام رومی . 

دریافت فایل PDF
Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *