عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
۰
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶

مراد فرهاد پور

مراد فرهاد پور
مراد فرهادپور فیلسوف، نویسنده، مترجم، روزنامه‌­نگار و شاعر ایرانی است.
فرهادپور کار ترجمه متون فلسفی را از دههٔ شصت خورشیدی آغاز کرد. در دههٔ هفتاد برای نشریات روشنفکری نظیر راه نو، کیان، و آدینه مطلب می‌نوشت. فرهادپور در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چهره‌های روشنفکران چپ نو محسوب می‌شود. تلاش‌های او و نزدیکانش در معرفی دقیق مکتب فرانکفورت در فضای روشنفکری ایران موجب ایجاد جریانی از روشنفکران جوان چپ‌گرا شده‌است. فرهادپور در سال‌های اخیر با معرفی چهره‌هایی جدید از فیلسوفان چپ جدید اروپایی هم‌چون آلن بدیو و جورجو آگامبن و همچنین اسلاوی ژیژک موجب دامن زدن به بحث‌های جدیدی شده‌است.
انتشار بیش از بیست شمارهٔ فصل‌نامهٔ ارغنون به همراه یوسف اباذری، حسین پاینده و… که در ده سال انتشار بخشی از مهم‌ترین مقالات فلسفی قرن بیستم در قالب این فصل‌نامه ترجمه و انتشار یافتند. این فصل‌نامه یکی از تاثیرگذارترین نشریات بر جریان‌های روشنفکری در ایران بوده‌است. این فصل‌نامه از سال ۱۳۸۳ منتشر نمی‌شود اما چاپ‌های دوم و سوم اکثر شماره‌های ان در سال‌های اخیر عرضه شده‌است. در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از اینترنت در میان نویسنده‌گان و مترجمان، فرهادپور به همراه چند تن از نویسنده‌گان و مترجمان دیگر از جمله صالح نجفی، امید مهرگان، نادر فتوره چی، مازیار اسلامی، ارسلان ریحان زاده، امیر کیانپور، آرش ویسی، رحمان بوذری، جواد گنجی، بارانه عمادیان و در وب‌سایت تز یازدهم مطالب خود را منتشر می‌کنند.
آثار او عبارت اند از:
برگردان
رخداد: اسلاوی ژیژک؛ منتخبی از آثار اسلاوی ژیژک. برگردان گروهی، ۱۳۸۵
رخداد: قانون و خشونت؛ جورجو آگامبن، کارل اشمیت، والتر بنیامین، هانا آرنت، اسلاوی ژیژک، ژاک رانسیر، ژاک دریدا، شانتال موفه، گری اولمن، نوبرت الیاس. گزینش و ویرایش: به همراه امید مهرگان، صالح نجفی، ۱۳۸۷
علیه ایده‌آلیسم؛ تئودور آدورنو. ۱۳۸۵
شجاعت بودن؛ پل تیلیش
حلقهٔ انتقادی؛ هوی
عروسک و کوتوله؛ منتخب آثاری از والتر بنیامین. برگردان به همراه امید مهرگان، ۱۳۸۵
دیالکتیک روشنگری؛ تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر. برگردان به همراه امید مهرگان. ۱۳۸۴
تجربهٔ مدرنیته؛ مارشال برمن. ۱۳۷۹
درخت و برگ؛ جان رونالد روئل تالکین. ۱۳۷۶
فلسفه، معرفت و حقیقت؛ فردریش نیچه. ۱۳۸۰
بکت؛ آرنولد آلوارز. ۱۳۷۴
کتاب شاعران؛ تراکل، سلان، استیونس و…
الهیات فرهنگ؛ پل تیلیش
پانن برگ: الهیات تاریخی؛ آلن گالووی. ۱۳۷۶
سومین کرانهٔ رود؛ داستان‌های کوتاه از آمریکای لاتین
رخداد: آلن بدیو؛ منتخبی از آثار آلن بدیو. گزینش و ویرایش به همراه صالح نجفی و علی عباس‌بیگی، ۱۳۸۷
تألیف
بادهای غربی (مجموعه مقالات). ۱۳۸۲
عقل افسرده (مجموعه مقالات). ۱۳۷۸
پاریس-تهران: نقد سینمای عباس کیارستمی؛ به همراه مازیاراسلامی. ۱۳۸۷
نشانه‌شناسی یازده سپتامبر: نیویورک-کابل؛ گفت‌وگوی مراد فرهادپور با یوسف اباذری
جوانیناسی شکست (زیباشناسی شکست)؛ گزیدهٔ مقالات برگردان‌شده به زبان کردی. ۱۳۸۶
پاره‌های فکر (مجموعه مقالات در دو جلد). ۱۳۸۸
شعر
ایده های شعری
Share/Save/Bookmark
کلمات کليدی: معرفی مراد فرهادپور - زندگینامه - بیوگرافی - استاد فلسه
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *


با سلام و احترام
سپاسگزار خواهم شد اگر آدرس ایمیل/ وبلاگ یا سایت از آقای مراد فرهادپور بفزستید.
با درود .مايلم سري به وبلاگم بزنيد و نظرتان را راجع به داستانها و نوشته هاي كوتاهم بيان نماييد.با احترام
مهستي محبي
آدرس ایمیل آقای مراد فرهادپور را می خواستم.
با تشکر
گرچه چندين ساله نظريات شما را ميخوانم وبسياري از انها استفاده مينمايم اما در نقد هايتان كمي كينه جويانه به نظر مي ايد به خصوص در مورد شخصيت هاي خاص.
باسلام.درمورد مقاله معنويت درعصر مدرن
بنده خودم رادرحدواندازه شما نميدانم منتهي براي روشن شدن خودم سوالاتي دارم كه باكسب اجازه مطرح مينمايم وبسيار سپاسگزار خواهم شد كه جواب مرقوم فرماييد يامنابعي جهت مطالعه پيشنهاد فرماييد
1-درمورد اختراع معنويت توسط نوگرايي ديني معتقدم در دانش گذشتگان تفكيكي مانند علوم جديد وجود ندارد لاجرم معنويت مطلب جديدي نيست
2- درموردنقل قول وبر( ياانتخاب خدا ياشيطان يابازگشت به آغوش كليسا) آيا اين سياه وسفيد موضوعات نيست؟
با سلام و احترام
سپاسگزار خواهم شد اگر آدرس ایمیل/ وبلاگ یا سایت از آقای مراد فرهادپور بفزستید