عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۸۵

سید مصطفی بروجردی

زاد و زندگی دکتر مصطفی بروجردی در مرداد ماه سال 1341 در خانواده¬ای روحانی و اهل علم چشم به جهان گشود. وی سال های کودکی را در تهران و مشهد و قم پشت سرگذاشت.

 در سال 1359 پس از اخذ دیپلم، دروس حوزوی را در حوزهی علمیه ی قم آغاز کرد. در این دوران وی موفق شد ادبیات عرب را از محضر ادیب برجسته مرحوم شیخ محمد علی مدرس افغانی، دروس سطح را از محضر علمایی نظیر آیت الله اشتهاردی، آیت الله اعتمادی و مرحوم آیت الله پایانی استفاده کند. وی همچنین به مدت شش سال شرح منظومه ی حکمت حاج ملاهادی سبزواری، اسفار ملاصدرا و تمهید القواعد ابن ترکه ی اصفهانی در مبانی عرفان نظری را از محضر استاد آیت الله انصاری شیرازی و تفسیر را در محضر آیت الله جوادی آملی آموخت. دکتر بروجردی درس های خارج فقه و اصول حوزه را به مدت ده سال از محضر فقیهان نامداری همچون آیت الله فاضل لنکرانی، مرحوم آیت الله تبریزی در قم و آیت الله حاج سید محمد مهدی موسوی بجنوردی در تهران فراگرفت. وی در دانشگاه تحصیلات خود را در رشته ی الهیات و معارف اسلامی ادامه داد و از اساتیدی همچون دکتر ابوالقاسم گرجی، در اصول فقه، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، در فلسفه ی صدرایی، دکتر محمد خوانساری در منطق اشارات، دکتر علیرضا فیض در فقه، دکتر سید محمد باقر حجتی در علوم قرآن و حدیث، دکتر مهدیزاده در تاریخ ادیان، مرحوم دکتر احمد طاهری عراقی و نیز مرحوم استاد میرزا کریم روشن در حکمت مشاء و حکمت الاشراق بهره مندشد. وی در سال 1373 موفق به اخذ درجه ی دکتری الهیات و معارف اسلامی با درجه ی بسیار خوب گردید.
وی در خلال سال های تحصیل همزمان به تدریس علوم عقلی و نقلی پرداخته و در دانشگاه های مختلف تدریس داشته است. دکتر مصطفی بروجردی همچنین تاکنون مقالات و کتاب های متعددی را در زمینه های مختلف علوم اسلامی، تألیف، تحقیق و ترجمه نموده است.

آثار: کتاب
1. نخستین فریادگر مشروعه: مروری بر زندگانی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری.
2. مضاربه از دیدگاه فقهای شیعه: این کتاب پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد بوده و به عنوان بهترین اثر در موضوع مضاربه موفق به اخذ جایزه ی بانک ملی شده است.
3. پول و بانک از نظر مذاهب مهم فقه اسلامی: این اثر رساله ی دکتری نامبرده بوده و در سال 2005 در بیروت با عنوان فقه الاوراق النقدیه و البنک ترجمه و انتشار یافته است.
4. واتیکان: این کتاب مروری بر تاریخ، فرهنگ و سیاست مذهب کاتولیک بوده که در سال 1379 از سوی انتشارات وزرات امور خارجه منتشر شده است.
5. بازنگاری اساس الاقتباس: این کتاب که تحریری از اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی است، در سال 1379 از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافته است. لازم به تذکر است اساس الاقتباس مفصل ترین کتاب منطق به زبان فارسی است که به علت نثر مغلق کمتر برای دانشجویان و طالبان منطق قایل استفاده بوده است. بازنگاری اساس الاقتباس کوششی است در جهت روان سازی فهم این کتاب مهم منطقی برای پژوهندگان فارسی زبان.
6. تصحیح و تحقیق شرح مثنوی حکیم سبزواری: این اثر که براساس نظر برخی از مثنوی پژوهان از مهم ترین آثاری است که در راستای فهم مثنوی معنوی تهیه شده، سال ها به صورت چاپ سنگی و بدون ارجاع به ابیات مثنوی چاپ شده بود. دکتر بروجردی تلاش کرد تا ابیات شرح شده را در دو نسخه¬ی مثنوی شناسایی نموده و علاوه بر این آیات و روایات مورد اشاره را معی کند. این اثر در سه جلد از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آثار: مقالات
1. مقالات متعدد در دائره ی المعارف تشیع
2. مقالات متعدد در دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی
3. مقاله در دانشنامه ی امام علی(ع)
4. مقالات متعدد در مجله ی «کتاب ماه دین»
5. سلسله مقالات آهنگ وصال (شرحی برمناجات شعبانیه) در25 شماره در روزنامه ی اطلاعات
6. مقاله ی ارائه شده به اولین کنفرانس ملاصدرا با عنوان نقش قرآن کریم در شکل گیری حکمت متعالیه
7. مقاله ی ارائه شده به دومین کنگره ی ملاصدرا با عنوان اصل حرکت در دو منظر اسلامی و غربی
8. مقاله ی ارائه شده در کنگره ی میرداماد و میرفندرسکی با عنوان نظریه ی فلسفی زمان و تأثیر آن در فقه از نظر میرداماد
9. مقاله ی ارائه شده در سی و پنجمین کنفرانس شرق شناسان در بوداپست با عنوان اسلام در ایران امروز
10. مقاله ی ارائه شده در کنگره ی بین المللی گفتگوی ادیان در کشور مالت با عنوان شرایط گفتگوی بین الادیان
11. مقاله ی ارائه شده در کنفرانس گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس

آثار: ترجمه ها
1. ترجمه ی کتاب اسلام و مسیحیت از رویارویی تا تفاهم (منتشر نشده)
2. ترجمه ی کتاب فلسفه ی دین (منتشر نشده)

Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *


سلام خسته نباشيد.دوستان من مهندسي كامپيوتر خوندم اما براي ادامه تحصيل به رشته فلسفه و حكمت علاقه دارم لطفا منو راهنمايي كنيد