عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
۰
پنجشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۰

شماره جدید «تاریخ فلسفه» منتشر شد

شماره جدید «تاریخ فلسفه» منتشر شد
سومین شماره فصلنامه «تاریخ فلسفه» با موضوع بررسی تأثیر اندیشه سهروردی بر آرای فلاسفه مسلمان منتشر شده است. 
فصلنامه «تاریخ فلسفه» بعنوان نخستین نشریه در حوزه تاریخ فلسفه ایران، سومین شماره خود را که مشتمل بر مقالات پژوهشی اصیل و بنیادین است، به صاحب امتیازی انجمن علمی تاریخ فلسفه و مدیر مسئولی آیت الله سید محمد خامنه ای بهمت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رساند.

دکتر حسین کلباسی، سردبیر فلصلنامه در سر مقاله این شماره از نشریه «تاریخ فلسفه»، به ادامه بحث خود در شماره های پیشین پرداخت که از لزوم توجه به رهیافت تاریخی و بسط و گسترش آن سخن گفته بود و در ادامه به بررسی جایگاه واژه «فلسفه تاریخ» نزد اهل فلسفه پرداخت و ملاحظاتی را در این باب عنوان کرد.

به اعتقاد وی «فلسفه تاریخ» از جمله واژگانی است که با تحلیل به اجزای خود، مفید معنای اصلیش واقع نمی شود و تنها با نظر به خاستگاههای اصلیش است که می تواند به فهم درآید؛ و پیشینه لفظ «فلسفه» بسیار دور و ریشه دار است و واژه «تاریخ» نیز ریشه یونانی دارد، ولی واژه «تاریخ فلسفه» متعلق به دوره جدید است و بر حسب مدارک موجود، از مصطلحات قرن هجدهم میلادی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به تبیین فهم بشر از تاریخ و حوادث و رویدادهای آن در قرن هجدهم که مربوط به قبل از دوره جدید است پرداخته و می گوید: در نگاه قدما، تاریخ اصالتاً نوعی تذکر و التفات است؛ تذکر به قانون و سنت ازلی و از اینرو کتابها و نوشته های تاریخی آنان نوعی تذکره است که عموماً از حکایت حضرت آدم «ع» آغاز می شود و در جریان رسالت و طریق نبوی استمرار می یابد.

وی در پایان سرمقاله خود اینگونه نتیجه گیری می کند به زعم عالمان دوره منور الفکری، تاریخ نویسی به دو دورة کلّی قدیم و جدید قابل تقسیم است.

سومین شماره فصلنامه «تاریخ فلسفه» شامل مقالات پژوهشی تحت عنوان «تأثیر اندیشه سهروردی بر آراء فیلسوفان مسلمان»، «لزوم بازنگری در تاریخ تصوف و عرفان اسلامی قرن اول هجری»، «حقیقت دوگانه یا دوگونه برداشت از حقیقت یگانه»، «پویایی در فلسفه اسلامی بر اساس تصحیح و تکمیل نگرشها و رویکردها به تاریخ فلسفه اسلامی»، «روش شناسی فلسفی امام خمینی (ره)»، «سهم ایرانیان در پیدایش فلسفه و کلام معتزلی» و «مفهوم نظام کامل فلسفی در اندیشه کانت» است که به ترتیب توسط اساتید و پژوهشگران حوزه تاریخ فلسفه، محمد بهشتی، قدرت الله خیاطیان، اسدالله حیدرپور، مسعود امید، رضا لک زایی، عزیز جوانپور هروی و حسن اکبری بیرق و رضا ماحوزی ارائه شده است.

شماره زمستان فصلنامه پژوهشی تخصصی «تاریخ فلسفه» به انضمام چکیده‌ای از مقالات مطرح شده در آن با ترجمه انگلیسی در 168 صفحه، به‌تازگی منتشر و به دوستداران تاریخ فلسفه ایران ارائه شده است. 
منبع:مهر
00:41

Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *