بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
۰
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

نسبت میان عقلانیت و الزامات دینی بررسی می‌شود

نسبت میان عقلانیت و الزامات دینی بررسی می‌شود
رابرت آئودی استاد دانشگاه نتردام آمریکا در قالب کتابی که از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر خواهد شد به بررسی نسبت میان عقلانیت و الزامات دینی می‌پردازد.
نویسنده در این اثر به بررسی این موضوع که چگونه الزامات دینی می‌توانند عقلانی باشند و جایگاه ایمان در دنیای پست مدرن کجاست، می‌پردازد.

نویسنده معتقد است که ایمان و اعتقاد به مثابه نگرش و نگاه منحصر به فردی نگریسته می‌شود. به گمان او ایمان و اعتقاد قابل فروکاست به باور نیست اما ارتباط نزدیکی با باور و رفتار دارد.

آئودی معتقد است که ایمان و اعتقاد ارتباط نزدیکی با زندگی اخلاقی دارد. همچنین ایمان ارتباط نزدیک و فشرده‌ای با زندگی سیاسی و ابعاد زیبایی شناسانه زندگی دارد.

این کتاب در سه بخش اصلی تنظیم شده است. بخش اول به بررسی بنیانهای معرفت شناختی می‌پردازد و به بررسی موضوعاتی چون توجهیات و استدلالهای عقلانی و معرفت و دانش می‌پردازد.

بخش دوم این کتاب به بررسی موضوع الزامات دینی عقلانی و ابعاد گوناگون آن می‌پردازد. ایمان، باور، پذیرش و امید، عناصر و مؤلفه‌های الزامات دینی، الزامات دینی و تعهدات اخلاقی موضوعاتی هستند که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

عقلانی بودن الزامات دینی در دنیای پسامدرن عنوان بخش سوم این کتاب است. معضل و مسأله شر، چالشهای درونی عقلانی بودن الزامات دینی و چالش طیعت گرایی موضوعاتی هستند که در ابن بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این اثر با عنوان "عقلانیت و الزامات دینی" پائیز امسال منتشر می‌شود. رابرت آئودی استاد دانشگاه نوتردام آمریکا و از فیلسوفان معاصر است. تخصص اصلی آئودی معرفت‌شناسی و اخلاق و به ویژه شهودگرایی اخلاقی است و همچنین در فلسفه ذهن و کنش و معرفت‌شناسی دینی صاحبنظر است.
منبع:مهر
11:52 

Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *