آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
۰
شنبه ۴ تير ۱۳۹۰

نیچه ی داروینیست، نیچه ی آنتی داروینیست؟

کتاب "آنتی-داروینیسم نیچه" تألیف درک آر. جانسون به تازگی در 240 صفحه و به زبان انگلیسی توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است.
نیچه ی داروینیست، نیچه ی آنتی داروینیست؟
ارتباط پیچیده اندیشه فردریش ویلهلم نیچه، فیلسوف برجسته آلمانی در قرن نوزدهم با نظریات چارلز داروین هر روز بیشتر از پیش مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد به نحوی که نظریه‌پردازان گوناگون و همچنین عموم افراد تمایل دارند این دو را در اندیشه‌هایشان یکسان بینگارند.

به گزارش ایپترا؛ درک آر. جانسون در کتاب خود "آنتی-داروینیسم نیچه" با این نظر عام که این دو اندیشمند در اندیشه‌هایشان مشابهند مخالفت کرده و آن را به چالش می‌کشد و بر این ادعای صریح و جدی نیچه انگشت می‌نهد که وی "آنتی داروینیسم" است. وی البته بر اهمیت داروین در بسط و گسترش فلسفه نیچه تأکید می‌کند اما همزمان نیز به ویژگی خصمانه رابطه نیچه با داروین توجه دارد و نشان می‌دهد که نقد نیچه از داروین کلید درک موقعیت ضدداروینی نیچه است.
او همچنین تفسیر مجددی از "تبارشناسی اخلاق" نوشته فردریش نیچه ارائه می‌دهد که هر چند به نظر می‌رسد به نحو همدلانه‌ای ناتورالیسم داروین را مورد ملاحظه قرار داده است اما با این حال جانسون استدلال می‌کند که باید این اثر نیچه را به عنوان پیچیده‌ترین نقد این فیلسوف بر داروین و پیروان او در نظر گرفت.

کتاب "آنتی-داروینیسم نیچه" تألیف درک آر. جانسون پژوهشی است درباره فلسفه نیچه و به ویژه زمینه‌های فرهنگی آن که در دو بخش تدوین شده است. بخش اول با عنوان "از داروینیسم متقدم تا آنتی-داروین" مشتمل بر مباحثی چون "سیر به سوی آنتی-داروین: تأملات داروین در دوره میانی"، "غلبه بر انسان در انسان: سنجش دوباره زرتشت از دسته‌بندیها و مقولات داروینی" و "چالش شخصی نیچه با داروین" است.

بخش دوم کتاب "آنتی-داروینیسم نیچه" با عنوان "تبارشناسی اخلاق نیچه" نیز به بحث درباره "طبیعت نیچه"، "زایش اخلاق خارج از روح وجدان بد" و "علم داروین" اختصاص دارد. 
 
Share/Save/Bookmark
مرجع : مهر
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *