عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
۰
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱

«نصر، سنت، تجدد» منتشر شد

کتاب «نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سیدحسین نصر» به کوشش عبدالله محمدی و به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.
«نصر، سنت، تجدد» منتشر شد
سیدحسین نصر از شخصیت های مشهور ایرانی معاصر در محافل علمی و فرهنگی جهان است. سهم او در معرفی اسلام و فلسفه اسلامی و برخی نمایندگان آن به جهان غرب، بر محققان پوشیده نیست. دکتر نصر هم زمان با ترویج فرهنگ اسلام و ایران، به تبیین مبانی سنت گرایی اهتمام می کند. سنت گرایی جریانی است که در قرن پیش با تلاش رنه گنون و شوان و کوماراسوامی تأسیس شد. سنت گرایان با مادیت و خودنسیانی و خدافراموشی تمدن مدرن مبارزه کرده، به بازگشت به اصول حکمت جاودان دعوت می کنند. شاید بتوان گفت اکنون مهم ترین مدافع این جریان سیدحسین نصر است.

در میان آموزه های سنت گرایی و همچنین در منظومه فکری نصر، نکاتی مفید و برخی مطالب ناصواب به چشم می خورد. آشنایی با افکار این شخصیت که به نوعی، دربردارنده اطلاع از آموزه های سنت گرایی نیز هست، مستلزم نگاهی کلی به اصلی ترین مؤلفه ها در هندسه معرفتی اوست؛ لذا در کتاب نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سیدحسین نصر کوشیده شده است عناوین کلیدی را در تفکر دکتر نصر انتخاب کرده، دور از حب و بغض ناشی از شیفتگی یا ناخرسندی از سیره فردی گذشته و حال این شخصیت، آن ها را معرفی نماید. اهمیت و حساسیت برخی عناوین، مستلزم جمع نظرهای موافق و مخالف در کنار هم و ارائه دیدگاهی جامع در آن موضوع بود. 

کتاب نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سیدحسین نصر به کوشش عبدالله محمدی در پنج فصل سامان یافته است:
فصل نخست با عنوان «زندگی و آثار و آرا در یک نگاه» به زندگی نامه و معرفی آثار و هندسه معرفتی نصر اختصاص دارد. فصل دوم یعنی «وحدت یا تکثر ادیان» به بررسی دیدگاه های موافق و مخالف در موضوع حکمت خالده، وحدت متعالی ادیان، تکثرگرایی دینی و مهدویت از نظر سنت گرایان و دکتر نصر پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «دین و تمدن مدرن» شیوه مواجهه نصر و نواندیشان را با مدرنیته، روشن فکری و علوم جدید تبیین می کند. در فصل چهارم که «عرفان و معنویت» نام دارد، ضمن بررسی شاخصه های مهم عرفان و معنویت در نظر دکتر نصر، میان عرفانِ مدنظر او و عرفان شیعی مقایسه ای اجمالی انجام شده است. در فصل پنجم با عنوان «فلسفه سیاسی»، نظریه سلطنت دینی و مبارزه با سکولاریسم از نظر نصر تبیین شده است. در پسگفتار یا خاتمه، جمع بندی کوتاهی از مجموع نکات مثبت و در تفکر دکتر نصر ارائه شده است.

کتاب «نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سیدحسین نصر» به کوشش عبدالله محمدی، در قطع رقعی، 288 صفحه، 2500 نسخه و بهای 5000 تومان برای نخستین بار به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.
Share/Save/Bookmark
مرجع : مهر
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *