دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
۰
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶
به قلم حسن قاضی‌مرادی؛

«تاملات ابزاری» سیدجواد طباطبایی منتشر می‌شود

کتاب «تاملات ابزاری سیدجواد طباطبایی» به روایت حسن قاضی‌مرادی به زیر چاپ رفت.
«تاملات ابزاری» سیدجواد طباطبایی منتشر می‌شود
 کتاب  «تاملات ابزاری: نیم‌نگاهی به «پروژه» ‌ فکری سید جواد طباطبایی» عنوان تازه‌ترین کتاب «حسن قاضی‌مرادی» پژوهشگر و جامعه‌شناس است که به‌زودی از سوی «نشر اختران» منتشر می‌شود.
«تاملات ابزاری» حاوی بررسی و نقد برخی از نظرات سید جواد طباطبایی درباره جنبه‌های از تحولات  اندیشه سیاسی در عصر مشروطه است که مشخصاً در دو جلد (سه مجلد) کتاب «تاملی درباره ایران» ارائه شده است؛ کتاب های «دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران»، «مکتب تبریز» و «نظریه حکومت قانون در ایران». از نظر قاضی‌مرادی او در این کتاب‌ها «تاملاتی» را مطرح می کند که به نظر می‌رسد مولفه‌های «پروژه‌ «ای نظری‌ هستند و در عنوان فرعی کتاب قاضی‌مرادی نیز به این مهم اشاره کرده است.
در کتاب «تاملات ابزاری» دو عنصر اصلی در «پروژه» طباطبایی درباره‌ی تحولات سیاسی و فکری عصر مشروطه یعنی عاملان سیاسی و ساختار نظری بررسی  شده است.
در موضوع عاملان سیاسی قاضی‌مرادی به این بحث می پردازد که طباطبایی در سنجش فعالیت‌های نظری (و عملی) سه گروه آنان ــ روشنفکران تجددخواه، دولت‌مردان و رجال سیاسی مصلح، و نیز روحانیت مشروطه‌طلب ــ به ادعانامه‌نویسی علیه گروه نخست و ادعانامه‌نویسی به‌نفع دو گروه دیگر اقدام می‌کند. در حوزه ساختار نظری نیز دو موضوع نخبه‌گرایی و دولت‌محوری در آرای این دوره طباطبایی بررسی می‌شود.
Share/Save/Bookmark
کلمات کليدی: کتاب تاملات ابزاری سیدجواد طباطبایی فلسفه حسن قاضی مرادی ایرانشهر مشروطه اندیشه سیاسی ایران
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *