دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
۰
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۶

جزییات برگزاری دوره فلسفه علم در کانون

پیرو اطلاعیه های قبلی،برنامه بر گزاری کلاس های فلسفه علم به شرح زیر اعلام می گردد:
1- کلاسها روزهای 5شنبه هرهفته در ماههای خرداد، تیر و مرداد از ساعت 16:00تا 19:15تشکیل میشود. (کلاس اول از ساعت 16:00تا 17:30و
کلاس دوم ازساعت 17:45تا19:15)
*کلاسها به مدت 13هفته هرهفته 2کلاس مجموعا ً 26جلسه خواهد بود*
**بین ساعات کلاسها 15دقیقه تنفس خواهد بود**
2- شروع کلاسها از روز 3/3/1386میباشد، پایان دوره 25/5/1386خواهد بود.
3- ثبت نام متقاضیان درهمان روز انجام میپذیرد لطفا ً جهت ثبت نام نیم ساعت زودتر درمحل تشکیل کلاسها حاضرشوید.(مبلغ دوره000/25هزار تومان بوده که برای دانشجویان 50% تخفیف وبرای اعضای کانون بصورت رایگان درنظرگرفته شده است.)
4- مدرس دوره ها آقای: رضا علیزاده ممقانی دانش آموخته ی کارشناسی ارشد فلسفه علم از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین آقای: علی ذوالفقاریان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه علم از دانشگاه صنعتی شریف میباشند.
5- سیلابس دوره بشرح ذیل میباشد:
جلسه 1: آشنایی مقدماتی با فلسفه علم و برخی اصطلاحات اساسی
جلسه 2: فلسفه علم در بستر تاریخ (1) سنت شناختی یونان باستان و قرون وسطی
جلسه 3: فلسفه علم در بستر تاریخ(2) دوران جدید: بیکن، دکارت و لاک
جلسه 4: فلسفه علم در بستر تاریخ (3) دوران جدید: کانت
جلسه 5: علم و شناخت در هند و ایران
جلسه 6: ویژگی علم یونانی
جلسه 7: علم اسلامی
جلسه 8: لایب نیتز
جلسه 9: پوزیتیویسم کلاسیک آغاز رسمی فلسفه علم
جلسه 10: پوزیتیویسم منطقی
جلسه 11: ابطالگرایی
جلسه 12: برنامه های پژوهشی
جلسه 13: جایگاه منطق در فلسفه علم (1)
جلسه 14: جایگاه منطق در فلسفه علم (2)
جلسه 15: مبحث استقرا
جلسه 16: مبحث مشاهده
جلسه 17: برساختگرایی
جلسه 18: آنارشیسم معرفتی
جلسه 19: گرایشات متاخر در فلسفه علم
جلسه 20: پست مدرنیسم معرفتی و فمینیسم شناختی
جلسه 21: مبحث ابزار گرایی بریجمن
جلسه 22: مبحث سادگی
جلسه 23: نظریه ها از دید کوآین
جلسه 24: هنر و علم
جلسه 25: مروری بر فلسفه های علوم مختلف
جلسه 26: چشم انداز و جمع بندی

لازم به ذکر است که جلسات 5تا 9 ، 13 تا 16 و 21 تا 24 با محور موضوعی توسط آقای ذوالفقاری و بقیه ی مباحث با محور عمومی تدریس مکاتب و گرایشات عمده فلسفه ی علم، توسط آقای علیزاده تدریس خواهد شد.

آدرس : خیابان ولی عصر- بالاترازمیدان ولی عصر- جنب سینما آفریقا- کوی رهبان- پلاک 12- طبقه اول، دفتر کانون پژوهشگران فلسفه وحکمت
تلفن تماس: 88896341 خانم مهربد و 09329022887 آقای منصوری
Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *


سلام.دوستان منابع امتحان فلسفه علم در مقطع كارشناسي ارشد چيست؟كدام دانشگاهها ارايه ميكنند؟