ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ابراهیمی دینانی:

اسلام از هر دینی عقلانی تر است

ابراهیمی دینانی گفت: اسلام از هر دینی عقلانی تر و اوج عقلانیت هم در قرآن است. هیچ کتابی در عالم اندازه قرآن عقلانی نیست.
اسلام از هر دینی عقلانی تر است
به گزارش ایپترا؛ مراسم رونمایی از دو کتاب «شرح و تفسیر نهج البلاغه» و «حکمت علوی» نوشته اسماعیل منصوری لاریجانی صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
غلامحسین ابراهیمی دینانی در این مراسم گفت: خداوند در چندین آیه قرآن روی قلم تاکید و تکیه کرده و به قلم قسم خورده، بنابراین مشخص می شود که قلم یک چیز باارزش است. از طرفی در احادیث نبوی و اصول کافی به عقل قسم خورده شده است.خداوند، عالم را با حکمت و آگاهانه آفریده ، پس از اول عقل و آگاهی بوده است. در آیه قرآن هم داریم که کسی که به او حکمت داده می شود، خیر کثیر شاملش می شود. حکمت هیچ وقت نمی میرد و همیشه ابدی است.
وی افزود: واژه محکم در مقابل واژه شُل و بی ثبات مطرح می شود. به بیان دیگر محکم یعنی اینکه در آن حکمت وجود دارد و کاری که بر اساس حکمت انجام می شود، روی هوا نیست. حکمت، عقل است و هیچ موجودی جز عقل حکم نمی کند. نبوت، حکمت و قرآن  خیر کثیر است. قلم اعلا عقل است، عقل به دست فرمان می دهد و ما دست به قلم می شویم. نبوت وحی الهی و وحی، آگاهی مطلق است. با وجود همه اینها آدم امروزی از صحبت کردن درباره عقل و مسائل عقلانی خوشش نمی آید و می گوید عقل سخت است. به خاطر همین هم امروز آبگوشت قدیمی شده و همه سراغ فست فود هستند چون راحت تر است.
چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: تدبیر هم از واژه عربی دَبر می آید. دَبر یعنی پشت و تدبیر یعنی اینکه از گذشته و آینده می دانیم. به بیان دیگر عقل هم پشت سر را می بیند و هم آینده پیش رو را. حکمت ظهور عقل است، کسی که حکیم است، ازلی و ابدی است. عقل فانی نمی شود. بدن می میرد ولی عقل نه. بنده بدون تعصب می گویم اسلام از هر دینی عقلانی تر و اوج عقلانیت هم در قرآن است. هیچ کتابی در عالم،اندازه قرآن عقلانی نیست. عقل گوهر گرانبهایی است که گاهی از آن غافل می شویم. اگر عقل احساسات را کنترل نکند معلوم نیست چه بلایی سر بشر می آید.
این استاد فلسفه گفت: عقل تعیین و میزان و به بیان دیگر میزان الموازین است، یعنی همه میزان ها با عقل تعیین و سنجیده می شود. عقل میزان همه چیز است و ما همه چیز را باید با عقل بسنجیم. آیین اسلامی هم یک آیین عقلانی است. جهان ناچار است که در مقابل سخن معقول سر خم کند. حضرت علی (ع) رونق اسلام و عقل محض است. آقای لاریجانی هم در همین کتاب «حکمت علوی» آورده اند که منظور از قرب خدا، قرب عقلانی است، نه نزدیکی از لحاظ مسافت؛ بنابراین باید هر چه می توانیم در راه معرفت عقلانی بکوشیم. حضرت علی (ع) سمبل عقلانیت اسلام است.
Share/Save/Bookmark
مرجع : مهر
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *