ويكتور فرانكل‌: چه‌ خوبست‌ كه‌ روبه‌روي‌ مجسمه‌ آزادي‌ آمريكا در سواحل‌ شرقي‌، مجسمه‌ مسئوليت‌ را نيز در سواحل‌ غربي‌ آمريكا، بنا كنيم‌.  ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۸۵

عبدالکریم سروش

Share/Save/Bookmark
کلمات کليدی: عبدالکریم سروش
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *


جناب اقای سروش.
سلام نمي دونم چرا جواب منو نمي ديد شايد وقتشو نداريد يا مشقوليتهاي ديگه ولي خيلي دوست دارم برام از افكارتون بگيد از زندگي وخيلي چيزهاي ديگه اي كه شايد به ذهن كوچك من نرسه اگه امكان داره ازتون مي خوام جوابمو بديد و اينقدر بهتون پيام مي دم تا جواب منو بديد!
من يكي از علاقه مندان نظريات و خواننده كتاب هاي شما هستم براي شما عمر طولاني از خداوند ميخواهم.تشكر
با احترام
انجينير عبدالله (نايل) -از ولايت تخار كشور افغانستان
با سلام اميدوارم حالتون خوب باشه . متن بايين خلاصه ي يكي از مقالات منه لطف كنيد بخونيد و نظرتونو بهم بگيد :


یکی از اصیل ترین توجهات درونی بشر در هر عصری توجه به یک وجود فراطبیعی بوده است . اینکه این توجه بنابر توصیه ی عقل گرایانRationalists"" وبطورکلی بر اساس مکاتب ایده آلیستی کششی ذاتی بوده و ساختاری Subjective"" دارد و یا بنابر توصیه ی تجربه گرایان Empiricists" " و مکاتب ماتریالیستی این حس بشر نیز همچون حواس دیگر قابل یادگیری ست و پس از تولد پدید می آید و ساختاری "Objective" دارد هنوز هم مورد مناقشه است . گاهی نیز فلاسفه ای پیدا شدند ( لایب نیتس ) که بر اساس تعادل ارسطویی ابراز کردند همچنان که در سنگ مرمر طی فرآیند های زمین شناسی خطوطی بوجود می آید و آن را مستعد میسازد تا در راستای همین خطوط بشکند ، حس پرستش نیز در انسان طی دو مرحله پیش و پس از تولد و تاثر این دو از یکدیگر پدید می آید . اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد عینی و یا ذهنی بودن این کشش درونی نیست ، بلکه مهم آنست که توضیح داده شود خداوندی که توسط بشر معرفی می شود اختراع بشر است و یا اکتشاف بشر ؟؟؟









در این مقاله قصد معرفی مکاتب و دیدگاه های مختلف درباره ی وجود و یا عدم وجود خداوند را نداریم بلکه در اینجا امکان و یا عدم امکان چنین کاری ( اظهار نظر درمورد خداوند بعنوان وجودی فارغ از ابعاد بشری ) توسط انسان مورد توجه است . بطور کلی سه دیدگاه دراین مورد مطرح بوده است : اول کسانی که آنچنان از قطعیت وجود و حضور خداوند صحبت میکنند که انگار هرروز صبح با خداوند صبحانه می خورند و از نسبت دادن صفات بشری به خداوند کسب معرفت میکنند . دسته ی دوم کسانی هستند که اساسا قایل به وجود خداوند نیستند . و اما دسته ی سوم که طریق اگنستیکی را پی می گیرند و ادعا می کنند که اصولا انسان

"نمی داند" و "نمی تواند بداند" که خداوند وجود دارد و یا خیر ، که ازجمله ی آنها می توان به داروین و اسپنسر اشاره کرد . این بینش اگنستیکی در گذشته هم وجود داشته است ؛ بطوری که در آموزه های کنفسیوس و بوداییسم اساسا با خداوند فراطبیعی مواجه نیستیم ، و یا در مصر باستان به "اوزیرس" خدای سیاه و غیر قابل شناسایی بر می خوریم . دکارت برای اعتبار بخشیدن به تصورات خود که از اصل کوجیتو ( kogito ergu som : می اندیشم پس هستم ) ناشی شده بود خداوند را وارد عرصه کرد و دچار یک دور باطل شد ؛ چراکه خداوند دکارت از تصورات خود او ناشی شده بود ، حال این خداوند چگونه تضمین کننده ی دکارت و تصورات وی می شود ؟!! اسپینوزا خدا را خالق طبیعت نمی دانست بلکه خداوند را خود طبیعت می دانست ! فیثاغورس خداوند را عدد می دانست و نیچه در Gay Science ازمرگ خداوند در آشوبی که تجربه گرایان (هیوم) بپا کردند سخن می گوید . در سلسله ادیان نیز حضور خداوند از اساسی ترین اصول بوده است . زرتشت خداوند را مزدا ( مز : شگرف + دا : دانش ) معرفی می کند ، در یهودیت با "یهوه" ( خدای بسیار قدرتمند و حسود ) ، در مسیحیت با تثلیث و خدای سگانه و در نهایت در اسلام با الله مواجه میشویم . البته خدایی که گاهی برخی از ادیان و مکاتب معرفی می کنند چیزی نیست مگر بی حرمتی به هوش بشری . چنین اظهاراتی بقول ویتگنشتاین تنها جنبه ی شخصی دارند و باید از عرصه های بشری حذف شوند .









یکی از محکم ترین دلایل اثبات وجود خداوند " برهان علت اول " است ؛ براساس این برهان تسلسل علل در همه ی امور بشری صورت پذیر است ، بگونه ایی که هر معلولی ناشی از یک علت است که علت اخیر در مرتبه ی بالا تر معلول علتی دیگر قرار می گیرد ، و این علت هم متاثر از علتی والاتر است . و این تسلسل ادامه دارد تا در نهایت به علتی برسیم که معلول علتی دیگر قرار نگیرد ، و این همان علت اول و یا خداوند است . از دیگر برهان های وجودی خداوند می توان به " برهان نظم " اشاره کرد ؛ براساس این برهان در طبیعت و سراسر کیهان نظم بگونه ایی محسوس و ملموس قابل ادراک است ، این نظم برآیند تصادف نیست و نیاز به ناظم دارد و این ناظم خداوند است . ولی آنچه برهان اخیر را مورد مناقشه قرار می دهد پیدایش مکتبی قدرتمند بنام " داروینیسم " است ؛ که بر اساس آن همواره هم صورت منظم و هم صورت بی نظم وجود دارد اما آنچه که شانس بقا و سیر طولی در زمان و مکان می یابد صورت منظم است ؛ بر اساس این نظریه برقراری نظم تنها از طریق تعاملات صور منظم و بی نظم حاصل آمده است و هیچ نیازی به نتظم نیست .



و اینچنین سازه های بشری توسط مخرب های ( بازهم بشری ) ویران میشود . و اینجاست که این بیت از حکیم طوس مسیله را بطور کامل توضیح می دهد :

همه چیز زیر و خرد برتر است جز ایزد که او از خرد برتر است





و این مناقشات تا هنگامی که بشر مبادرت به توضیح اموری کند که اساسا از حیطه ی فهم او خارج است ادامه دارد :

معشوق چو نقاب ز رخ برنمیکشد هرکس حکایتی به گمان چرا کند؟





انسان ها در پی سایه ایی می دوند که بی گمان این سایه بهیچ وجه نوضیح دهنده ی کاملی برای جسم خود نیست :

مرغ در بالا پران و سایه اش میرود بر روی صحرا مرغ وش

ابلهی صیاد آن سایه شود می دود چندان که بی مایه شود





در پایان این مقاله با طرح یک تمثیل بحث را جمع بندی می کنیم ؛ یک قلم بردارید ، روی صفحه یک مربع بکشید ، این مربع دارای دو بعد است و روی صفحه قرار دارد و کلا در ود بعد سیر می کند . حال اگر چهار ضلع این مربع را بگیرید و سعی کنید بالا بکشید ، حال شما صاحب یک مکعب هستید ، مکعبی در ابعاد فراتر . حال آیا دراین مربع آباد کسی پیدا میشود که بتواند توضیح دقیقی در مورد یک کره بدهد ؟ مربع ها حتی دو بعدی می اندیشند ! اندیشه ی دوبعدی توان ادراک صور سه بعدی ویا بیشتر را ندارد . حال آیا انسان در هر مقامی و درجه ایی می تواند در مورد خداوند که فارغ از بعد است ودر بینهایت بعد سیر می کند اظهار نظر کند ؟؟؟
مطالعه آثارفلسفي بزرگاني چون آقاي دكتر عبدالكريم سروش قدرت انديشه را در انسان به طرز عجيبي تقويت مي كند.من هميشه براي اين استاد بزرگ احترامي خاص قاپل بوده و هستم.
آقاي سروش اول بيایند در مورد بازنشست كردن روشنفكران به شيوه خودشون در اول انقلاب توضيح بدن...بعد به عنوان فیلسوف ظاهر شوند!
با سلام و با عرض خسته نباشيد
اينجانب هميشه از خواندن كتابها و مطالبي كه از جناب دكتر سروش منتشر ميشود لذت مي برم و خودم را وامدار و مديون ايشان ميدانم چرا كه بنده از طريق ايشان با دنياي واقعي اشنا شدم. پرسشهاي زيادي دارم كه دوست داشتم از ايشان بپرسم .از انجا كه به ايشان دسترسي ندارم مي خواستم از دوستان خواهش كنم كه در صورت امكان ايميل ايشان را اگر در دسترس داريد برايم بفرستيد .
با تشكر
من 16 سال دارم و پس از كمي مطالعه به فلسفه علاقه مند شدم .دوستان چه منابعي را به من معرفي مي كنيد ؟
Iran, Islamic Republic of
تاریخ فلسفه ویل دورانت
با سلام. خطاب به دوست 16 ساله
دو كتاب مناسب براي شما عبارتند از:
1- فيلسوفان يونان و روم
2- درآمدي به فلسفه
هر دو كتاب ترجمه اميرجلال الدين اعلم است.
سلام بر استاد عزیزم دکتر سروش و دوستان او. همیشه برایش دعا میکنم. با مطالعه آثار او قدرت تفکرم بیشتر میشود.... آرزوی دیدارش را دارم در دنیا یا آخرت ....
حضور محترم جناب عبدالکریم سروش سلام

بنده برای اولین بار افتخار اشنا شدن و شنیدن سخنان شما در تلویزیون بی بی سی بتاریخ 21.07.09را داشتم.
از اظهار نظرات شما در باره اسلام و ولایت فقیه و غیره بسیار لذت بردم. جمله ای نبود که مورد انتقاد بنده قرار گیرد. برای همین تصمیم گرفتم که از شما سئوالاتی کنم. اما نمیدانم که ایا شما فرصت جواب دادن به بنده را دارید یا نه؟ تا حالا سئوالات بنده از طرف دوستان مسلمان و روحانیت بیشتر با تعصب جواب داده شد تا با منطق. بنده فعلا دو سئوال از حضورتان میکنم. از جواب شما بسیار خوشحال خواهم شد. بر فرض اگر تمایل به جواب دادن نداشته باشید از سئوالات بعدی صرفنظر خواهم کرد.
سوال اول: در سوره مبارکه اعراف 35 حضرت رسول اکرم از امدن پیامبرانی صحبت میفرمایند. یعنی حضرت رسول نمیتوانند اخرین پیامبر باشند. عقیده شما چیست؟
سئوال دوم: نظر شما در باره دیانت بهائی چیست؟
قبلا از اظهار نظر شما سپاسگذارم.

با تقدیم احترام

Pedro Saraban
سروش براستی سروشی است که با کلام خود شرق خفته را از خواب غفلت بیدار میکند شرقی که به خواب نرفته در واقع خودرا به خواب زده است امید دارم که همیشه در کار خود موفق باشد .خدا نگهدارت باد.......فروغی -هرات -افغانستان
سلام استاد خوبید? بنده دانشجوی فلسفه هستم موفقم هستم تا حدودی اما جامعه این رشته رونمی پذیره ازلحاظ موقعیت شغلی واینده منم سرخورده شدم لطفاراهنمییم کنید ممنون
با سلام خدمت شير بيشه انديشه ايران اميدوارم سنگيني تاسف آور سايه تان بر روي اين مرز و بوم انديشه زده سريع السير و آني به آني جبران شود تا از توشه بي بديل معرفتتان كامي گيريم و از آبهاي زلال داناييتان جرعه اي بنوشيم . سوالي از محضر جنابعالي داشتم ايا مفهوم تركيبات پيشيني كانت با شعور استعلايي مورد نظر هوسرل قرابتي دارد يا كه خير اگر امكان دارد كمي در اين باره توضيح بفرماييد
سلام استاد خسته نباشيد من دانشجوي فيزيك دانشگاه اميركبير هستم و مدتي كوتاه است كه مطالعه كتابهاي شما را شروع كرده ام .برايم دعا كنيد بتوانم از دانايي تان استفاده كنم.
سلام استاد من شما رو خيلي دوست دارم واز خواندن كتاب ها وشنيدن سخنراني هاي شما لذت ميبرم واستفاده ميكنم ولي از اينكه شما در مورد قرآن اينگونه اظهار نظر كرديد خيلي دلم گرفت وناراحت شدم واقعا از شما اسلام شناس بزرگ توقع نداشتم اما هنوز باورم نميشه اين حرف ها رو شما زده باشيد وهنوز هم منتظرم كه شما انكار كنيد
از اينكه شما در مورد قرآن اينگونه اظهار نظر كرديد خيلي دلم گرفت وناراحت شدم واقعا متاسفم
سلام
درود فراوان به شما

مكتب شما، كه همان مكتب دنيا خواهي و دنيا پرستي وخود محوري و خود خواهي است، البته با لعابي از شعر و حديث و تفسير من در آوردي، در حال زوال است.
منتظر باشيد.
شما و جامعه باز ايده آل استادتان پوپر، مثل جامعه ضد دين و كمونيستي بسته شوروي در حال فروپاشي است و ما مسلمانان مظلوم جشن زوال آن را خواهيم گرفت و بر ويرانه هاي آن به شادي خواهيم پرداخت، ولو كره المشركون.
سلام كاش اينقدر خودتان را وارد نزاعهاي پوچ و سطحي سياسي نميكرديد شما بايد به مباني سياست بپردازيد و نزاعهاي سطحي را به ديگران واگذار كنيد و مطمپن باشيد كه اثر كار شما عميقتر وماندگارتر خواهد بود .ماعندكم ينفد و ماعندالله باق-وام ما ينفع الناس فيمكث في الارض
استاد بزرگوار سلام ازنظریات که شما در مورد دین داری وباورهای دینی ابراز میدارید بسیار ممنونم از زحمات بزرگی که در راه دین دارید تشکر میکنم یکی از علاقه مندان آثار ونظریات تان هستم ازخداوند بزرگ سلامتی وموفقیت شما رامسئلت دارم تشکر
استاد بزرگوار سلام ازنظریات که شما در مورد دین داری وباورهای دینی ابراز میدارید بسیار ممنونم از زحمات بزرگی که در راه دین دارید تشکر میکنم یکی از علاقه مندان آثار ونظریات تان هستم ازخداوند بزرگ سلامتی وموفقیت شما رامسئلت دارم تشکر
عرض ادب خدمت ، استاد بزرگ وار ، دكتر عبدالكريم سروش ، كه اعتقاد دارد ايراني قبل از اين كه مسلمان باشد ايرانيست ، ایرانی ، تاريخش فرهنگ بزرگيست به اندازه تاريخ جهان ، عرب نيست، ايرانيست ، مقام زن را مقام مادر مي داند ، او را زنده بگور نمي كند چون ايرانيست ، عرب جاهل نيست.
با سلام و ادب / ماییم و سری در سر سودای محبت آن هم به فدای قدم نامه رسانت / استاد ارجمند یک سئوال: زمان از یدیدگاه مولانا جگونه است؟
من قانون اعداد و رنگ میدانم اگر دوست داشتید بگویید تا من برایتان بفرستم.
متاسفانه اعتماد كردن را از دست دادم ودوست دارم همه چيز را از صافي عقلم بگذرانم دوست دارم مطالب را بخوانم وبعد نفد وبعد يك راهي را خودم انتخاب كنم .
هر کی هر چی گفت که نمیشه فیلسوف
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را انیس و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسله آموز صد مدرس شد .. حافظ

اسلام با وحی غیر علمی => قرآن غیر علمی => انجیل غیر علمی => مسیحیت غیر علمی => اثبات پلورالیسم => سکولاریسم
سلام-آقاي سروش مطمينا شما هم مثل آقاي شريعتي اومديد رنگ تقدس به اين مذهب سكسي و ضد بشر بزنيد.واقعا به چه قيمتي ميخوايد افكار مردم و به گند بكشيد 1400سال از ظهور اسلام گذشته چه خوشي ازش ديديم بجز خرابي چه آبادي برامون داشته؟اسلام به هرجا كه رفته ريشه تمدن و فرهنگ اون كشور و سوزونده .دزدي ميكنه ميگه غنيمته سر مردم و ميبره ميگه جهاده رشوه ميگيره ميگه خمسه دروغ ميگه به اسم تقيه تموم ميكنه هرزگي ميكنه ميگه سيغه ميكنم .واقعا خاك بر سر ما ايرانيا.شما هم وطن فروشيد پس ادعاي ايراني بودن نكنيد .واقعا متاسفم
خدا ما را از این ....... (مهدي اخوان ثالث خراساني)
بنام خداوند
كاش نظرجناب دكتررانسبت به نسبي بودن اخلاق به وضوح ميشنيدم
من به عنوان یم افغانی بسیار خوش وقتم که می همانند دکتر عبدالکریم سروش ازدین ومعرفت دینی سخ می ګوید ږاګر نبود نوشته ها وګفتار های نیکو ودلنشین ایشان معلوم نبود ُ نسل امروز به کدام سو روی می آورد وبه چه کسی تکیه می کرد

خوش حال هستم که سخنان ایشان میان سیاری از فرهیختګان مسلمان از جمله میان هم وطنانم جايي باز كرده است.هزخداوند مي خواهم كه عمر ايشان دراز داردوبرايي وگيرايي سخنانش بيفزايد.درود خدا براين مرد بزرگ .حاميان وپيروانش
بي شك عبدالكريم سروش بزرگترين انديشمند ايراني است . اينكه چه انديشه اي دارد به خودش مربوطه
همين بس كه ديكتاتور نيست
گرد اين بام وكبوترخانه من/چون كبوتر پرزنم مستانه من/اي فلك پيماي چست چست خيز/زانچه خوردي جرعه اي برمابريز
سلام فقط خواستم بگم خودتون رو به عنوان يك روشنفكر معرفي نكنيد چون روشنفكري با غرب زدگي و اسلام ستيزي خيلي فرق داره !
مايلم پيش از عضويت با اساتيد كانون آشنا شوم همچنين از خط سياسي آن اطلاع يابم (لطفا نفرماييد ما خط سياسي نداريم)
واقعا متاسفم كه شما يك چنين ادمي رو به عنوان اپدپولوگ خحودتون قرار داديد
سلام اميدوارم هويشه موفق و بيروز باشيد بزرگترين لذت زندگي را من از خواندن اثار شما ميبرم بزرگترين نعمت خداوند لذت فهميدن است
با سلام و احترام
آقاي عبدالكريم سروش
اينجانب در حال نوشتن پايان نامه اي در مورد شما و آقاي شريعتي هستم. قسمت شريعتي را به اتمام رسانده ام اما در مورد زندگي و شرايطي كه موجب شد تا شما با دين ايدپولوژيك به مخالفت بپردازيد اطلاعات جامع و كاملي ندارم پسرتان نيز گفتند زندگي نامه اي نداريد. مي خواهم بدانم در دهأ 60 و 70 بر شما چه گذشت. سوالي ديگر نقد شما به قرآن را نخوانده ام اصل مطلب به دستم نرسيده است آيا مي شود اصل مطلب را برايم بفرستيد.
با تشكر و آرزوي سلامتي شما

بدون شك شما يكي از تاثيرگذارتري
ن روشنفكران ديني هستيد كه در ذهن ما جوانان ايراني الگوي فكر كردن و تامل هستيد.
عجب فیلسوفی واقعا آثار او دنیای فلسفه را تکان داده است عجب اساتیدی دارد!!!فلسفه را اونوفت کجا آموخته؟ ما هم می خوایم بریم فیلسوف بشیم؟!!!
ای کاش نام سایتتان را عوض می کردید. می گذاشتید کانون فلسفه سیاسی بهتر بود
درود بر استاد دکتر سروش...متاسفانه همه این بزرگان و ما از دست دادیم یا بهتر بگم ازمون گرفتند
سلام. خسته نباشيد من دانشجوي دكتري فلسفه مي باشم و براي انجام تحقيق نياز به مقالات دكتر سروش در رابطه با آزادي دارم. ممكن هست كه اين مقالات به ايميل فرستاده شود
با تشكر
به نام خدا
به اين ميگن يه جاهليت مدرن وخاموش فكري.
سلام به همگي
دوستان مطلب مهمي كه مي خوام بگم اينكه در مباحث فلسفي مطالعه ي آثار فيلسوفان علي الخصوص فيلسوفان تاثير گذار بسيار مهم است اما يادمان باشد كه الگو ي فكري قرار دادن هر فيلسوف موثر در سير فلسفي فلسفه بدون بررسي و فهم دقيق و صحيح آثار وي بدون شك انصراف از مسير ي است كه مارا به حقيقت مي رساند.
دكترسروش يكي از بزرگانيست كه دراوايل انقلاب به فرهنگ ايران كمك شاياني كرده بعداز رفتن از ايران هم نظريات فلسفي كلامي او موجهاي فكري جديدي ايجاد كرده .به عنوان دانشجوي فلسفه اسلامي از او تشكر ميكنم.و جديت او را ميستايم.
استاد محترم جناب آقاي دكتر سروش:
سلام ُ از اينكه بسياري از سپوالات و دغدغه هاي فكري ام در اوايل ورود به دانشگاه علم وصنعت در سالهاي 65 به بعد و حتي تا امروز با خواندن آثارتان پاسخ يافته ام و از اينكه مرا با دنياي مولانا آشنا كردين و از اينكه الگويي هستيد از انديشمندي ُ آزادگي و عشق و ايمان و خداشناسي براي هميشه از شما ممنونم .
من هم معتقدم عقل و خرد بشري درپايان جستجو هاي خويش به اين نتيجه مي رسد كه موضوع خداوند فراتر از توان ادراك او (عقل) است و چاره كار در دست عشق است.عقل در شرحش چو خر در گل بخفت شرح عشق و عاشقي هم عشق گفت.
با سلام و خسته نباشيد من دانشجوي رشته تاريخ هستم وبه فلسفه علاقه ي زيلدي دارم گويي همه ي زندگي من در خدمت فهم عميق در باره ي دنيا ومسايل ان است لذا علاقه مندم در باب فلسفه ومشكلاتي كه در این باب دارم با اقاي دكتر سروش ارتباط از طريق ايميل داشته باشم لذا خواهشمندم اگر ادرس ايميل ايشان را داريد از طريق ايميل در اختيار اينجانب بگذاريد
من دانشجوي ارشد الكترونيك هستم ولي در مورد اثار دكتر سروش بايد بگم مغالطات موجود در اثار ايشان كاملا مشهوده ولي وجود امثال ايشان باعث فعاليت بيشتر فلاسفه اسلامي
ميشه در مورد نقد دكتر سروش كتاب كلام جديد ( خسروپناه) رو پيشنهاد ميكنم و اميدوارم به قول ايت الله سبحاني ايشان به اغوش اسلام برگردن.
ﺑﯽﺷﮏ ﺳﺮﻭﺵ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺘﻔﮑﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎﺳﺖ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ ﺣﺎﻝ ﮐﻪ ﻫﺴﺖ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻭﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺳﺮﻭﺵ ﺭﺍ.ﺩﺭﻭﻗﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯿﻢ.
ﺑﯽ ﺻﺒﺮﺍﻧﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻋﺰﯾﺰﻣﺎﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﺟﺸﻦ ﺯﻭﺍﻝ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﺩﯾﻨﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ.
ﺍﻥ ﺷﺎ ﺍﻟﻠﻪ
سلام -خیلی حیف شد دکتر سروش را از دست دادیم.
دراین دنیای هزار رنگ ؛ فتنه در فتنه از ؛؛؛ استفاده نموده؛ نقش شیادی که در مسابقه با طبیب حاذق تصویر ماررا جهت برنده شدن نشان داد؛ را بازی می کند؛اما دیگر مردم بصیر شدن و دیگر فریب نمی خورند
بنام یگانه ربم الله. در باره اینکه زمین قبل از بیگ بنگ بوده و زمین محور کائنات است باید باز بقران و مولانا مراجعه کرد .من التوفیق .از طرف سید مصطفی از زنجان
سلام به انديشمند بزرگ و استاد ارجمندم جناب عبدالكريم سروش.
به مدت چهار سال است كه روي افكار و انديشه هاي شما كار عميقي كردم و خوشحالم كه بامباني فكريتان آشنا شدم و درميان هجمه هاي فكري شاگردان مكتب خميني و طباطبايي و مطهري توانستم به يك نظام فكري محكم و باثبات برسم.
با افتخار فرياد مي زنم كه از شاگردان شما و اگوست كنت «پوزتويست» هستم همان مكتبي كه ريشه در تفكرات ديويدهيوم دارد هيومي كه پيغمبر و بزرگ ملحدان بود و هست.
من و استادم با افتخار خودمان را از شاگردان مكتب برتراندراسل و اگوست كنت و ديويد هيوم ميدانيم و همه جا فرياد ميزنيم كه نماينده ي پوزيتويستها در ايران هستيم.
تنها يك خواهش از استادم دارم كه به من راهنمايي كند تا بتوانم از مخمصه ي فكري كه دچارش شدم خارج شوم و آن شبهاتي است كه مطهري سالها گذشته در كتابش ـ مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي ـ بر مكتب پوزيتويست وارد كرده و هنوز كسي نتوانسته پاسخ آنها رابدهد حتي شما استاد عزيز!! هرچه متوسل شدم به مكاتب فلسفي غرب نتوانستم پاسخ آن را بدهم..
ازشما ميخواهم كه كمكم كنيد در پاسخ آن سوالات؛ تا بتوانم در مقابل طرفداران مكتب مطهري؛ كم نياورم.....
نظریه تکامل فهم دینی و قبض و بسط شریعت و سایر تئوریهای پیرو اعم از موافق و مخالف و مباحثات موضوعه و باب تضارب مبارک اندیشه ها که حضرت عبدالکریم سروش بروی اندیشمندان باز گشودند و جاهلانی همواره در صدد خاموش نمودن این صدا و بستن در گفتگوهای فوق الذکر از راه تکفیر و برچسب ارتداد و امثالهم برآمده اند، برمبنای سنت الهی پدیده مبارکی بوده و هرکسی و مقامی به اندازه بهره خویش از هدایت و ضلالت خودی نموده و ضمن باز کردن ناخودآگاه دریچه های پنهان هدایت بر روی مومنان حقیقی وادی عشق و ابدیت و نهایت در عین حال برطبل رسوایی اندیشه های شیطانی عوامل شیطان و استبداد با هر نام و عنوان نیز زده اند
الحمدلله رب العالمین.انه سبحان
مکرو ومکرالله والله خیرالماکرین
چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند ریشش بسوزد
خداوند لعنت کند جاهلانی را که از ترس برافتادن پرده ها و آشکارشدن عیوبی که کبک وار سر در برف برده غافل از عینیت ماجرایند، ملتی را از نعمت بهره مندی از نور هدایت محروم می نمایند
اتقواالله
مقالات ونظرات آقای سروش روتاحدودی مطالعه کردم ونسبت به تفکراتشون آشنایی دارم.به نظرم ایشون نبوت روخوب متوجه نشدن.دلیلش هم انکاربدیهیات توسط ایشون هست.لطفادرآثارعلمی دیگران فقط تقلیدنکنید بلکه نقدهم کنید
با سلام
جناب دکتر سروش یکی از بزرگان و اندیشمندان ماست و برای بنده که به فلسفه اسلامی بسیار علاقمند هستم سخنان وآثار ایشان بسیار راهگشا و آموزنده بوده است
خداوند ایشان را برای تمام اندیشه ورزان و به ویژه دلبستگان به تفکر غنی اسلامی حفظ کند