فلسفه ايرانيان
نیچه: این انتهای کفر نیست، آغاز تفکر است، ما خدارا آفریدیم؟ یا خدارا مارا ...؟! ***
بودا: آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستی گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌ ***
ملاصدرا: من‌ در اين‌ زمان‌ در ميان‌ جماعتي‌ گرفتار شده‌ام‌ كه‌ هرگونه‌ تأمل‌ در متون‌ و ژرف‌ انديشي‌ را نوعي‌ بدعت‌ در دين‌ مي‌شناسند. تو گويي‌ آنها حنبليهاي‌ كتب‌ حديث‌ هستند كه‌ حق‌ با خلق‌ و قديم‌ با حادث‌ بر آنها مشتبه‌ شده‌ است‌. ***
ويتگنشتاين‌: فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌. ***
علی شريعتی: توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد. ***
آگوستين‌ قديس‌: انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهای جدی خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايی مي‌توانند معرفت‌ يقينی بيابند، بدانند. ***
عبدالکریم سروش: در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرعوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد. ***
اقبال‌ لاهوري‌: اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود  ***
دكارت‌: ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌. ***  
بودا: شما بايد، خود بكوشيد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.  ***
ویتگنشتاین: ما زندانیانِ قدرتِ وهم گونه ی زبان هستیم... ***
عبدالكريم‌ سروش‌:انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌. ***
دكارت: هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود  *** .  
رنه دکارت: به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد. ***
بودا: ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند *** .  
هراكليت‌:  شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا  كراتيلوس‌  در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند. ***  
عبدالكريم‌ سروش‌: شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد. ***
آرشیو عناوین
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
11- اشكانيان‌ (روايت‌ استاد زرين‌كوب‌)
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵
12- ساسانيان‌؛ نخستين‌ تجربه‌ حكومت‌ ديني‌
شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵
13- بغداد : دل ایران شهر
جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵
14- ساسانيان‌؛ فراز براي‌ فرود (روايت‌ استاد زرين‌كوب‌)
پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵
15- پايان‌ و كارنامه‌ ساسانيان‌ (روايت‌ استاد زرين‌ كوب‌)
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵
16- چرا ساسانیان سقوط کرد؟
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵
17- سیری اجمالی در دوران انتقال( از ساسانی به خلفا )
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵
18- داستان‌ استيلاي‌ تازيان‌ (روايت‌ برتولد اشپولر)
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵
19- داستان‌ ايران‌ - از سقوط‌ نهاوند تا مرگ‌ افشين‌ (به‌ روايت‌ دكتر زرين‌كوب‌)
شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵
20- شرح نخستین آشنایی اعراب مسلمان با نظام دیوانی ایران
جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵
21- دولت‌ عبّاسيان‌ و تأثير آن‌ بر ايرانيان‌
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۵
22- جنگ‌ عقايد در ايران‌
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵
23- نگاهي به تعصبهای قومی اعراب نسبت به ایرانیان (روايت دكتر معين الدين )
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵
24- شورش های ايرانيان در عصر خلفاي عباسی
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵
25- ايرانيان ، اسلام و جاهليت قومي اعراب
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵
26- نقد استاد مطهري‌ به‌ نظر استاد زرين‌كوب‌  (درباره‌ دو قرن‌ اوليه‌ ايران‌ اسلامي‌)
شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵
27- يك‌ ديدگاه‌ متفاوت‌ در مورد قرون‌ نخستين‌ ايران‌ پس‌ از اسلام‌
جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵
28- شكل‌گيري‌ گرايشهاي‌ مذهبي‌ تحت‌ تأثير زرتشت‌ (در ايران‌ اسلامي‌) (به‌ روايت‌ اشپولر)
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵
29- چگونه‌ پس‌ از رحلت‌ پيامبر(ص‌) افكار و سنتهاي‌ جاهلي عرب ‌ بازگشت‌
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵
2- شرح زندگی مانی ( به روايت ويدن گِرِن )
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵